Babyhome schilderen - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Gwyneth Groot - WaarBenJij.nu Babyhome schilderen - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Gwyneth Groot - WaarBenJij.nu

Babyhome schilderen

Blijf op de hoogte en volg Gwyneth

17 November 2019 | Kenia, Rangala

Zondag avond was het licht uitgevallen, en wij dachten dat de oorzaak de onweer een stuk verderop was. Maar dat was niet het geval want even later kwam de schoonmaakster plotseling aan de deur om de stoomschakelaar uit te zetten want er wareb problemen ontstaan met de generator. Daar gingen ze nu wat aan doen en de schoonmaakster zei dat de schakelaar snel weer aan kon, maar toen we om 10 uur wilde gaan slapen was ze nog steeds niet terug gekomen dus zijn we maar zonder stroom gaan slapen.. Dat betekent opnieuw een pikkedonker huis en geen stroom om onze mobiel op te laden, komen de powerbanks toch goed van pas!

Maandag ben ik heel enthousiast wakker geworden want deze week gingen we Babyhome opknappen en daar had ik enorm veel zin in en naar uitgekeken de afgelopen dagen. We konden dit doen dankzij de vele donaties en daar ben ik de donateurs nog steeds super dankbaar voor. Kiki en ik zijn begonnen met het verbouwen van de speelkamer, toen hebben we ook de gekochte speentjes uitgedeeld aan de kinderen alleen omdat ze dit niet gewend zijn vragen wij ons af of er veel mee gedaan gaat worden. We hadden ook een hele leuke speelbox gekocht voor in de speelkamer, maar het lukte ons niet om hem uit te klappen. Een administratief medewerker van Babyhome heeft ons geprobeerd te helpen maar hem lukte het ook niet. Het frustreerde ons omdat het zo makkelijk beschreven stond in de handleiding en het lukte gewoon echt niet. We hebben het maar even laten rusten en we zijn in de 4e groep de bedden aan de kant gaan schuiven zodat de schilders daar de benodigde schilderruimte hadden. We hadden het echt super warm omdat het een hele warme dag was, dus zijn we even uit gaan rusten thuis en hebben we gewacht op Mariëlle en de schilders. We zijn op het moment dat ze aankwamen meteen naar babyhome gegaan om alle spullen voor het verven klaar te zetten. Toen we weer op Babyhome kwamen zagen Kiki en ik dat de man die ons had geprobeerd te helpen met de speelbox opnieuw bezig was met 2 andere sisters om het ding in elkaar te zetten. Het was hen na lang proberen eindelijk gelukt dus we waren super blij dat we hem in de speelkamer konden gaan zetten. We zijn met verven begonnen in de 4e groep, daar hebben we een jungle kamer van gemaakt met allerlei dieren die wij bijvoorbeeld in de Masai Mara gezien hebben en natuurlijk allerlei planten, bloemen en lianen. Brian en Eric zijn 2 professionele kunstenaars. Zij hebben dus eerst alle schetsen gemaakt en toen konden wij die gaan beschilderen, nadat de 2 klaar waren zijn ze ook begonnen met het beschilderen van de schetsen. We zijn allemaal enorm tevreden met en trots op het resultaat van de Jungle kamer, we hebben de hele kamer in 1 dag af gekregen met zijn 6en en daar waren we heel blij mee. Tijdens het verven kwamen er constant sisters en kindjes de kamer in om stiekem alvast te zien hoe de kamer er uit zag, ze stonden allemaal echt met open mond en bewondering te kijken naar hoe het er op dat moment al uit zag. Super leuk dat ook hun zo enthousiast waren! We hebben tussendoor nog even met zijn alle bij ons ‘thuis’ geluncht, daar hebben Brian en Eric voor het eerst Cup a Soup geproefd en dit vonden ze gelukkig erg lekker. Om half 6 zijn we uiteindelijk gestopt met verven want we hadden erge honger en waren uitgeput van de intensieve maar super leuke dag. Brian, Eric en Mariëlle bleven slapen omdat het werk nog niet helemaal af was dus konden we dinsdag weer vol aan de slag. De stroom was sinds zondagavond al uit, en deze avond kwam er een elektricien aan onze deur om te vertellen dat ze er aan bezig waren maar dat het mogelijk tot morgenochtend kon gaan duren. Het is zo frustrerend als je geen stroom hebt hier, je kunt dan bijvoorbeeld niet eens douchen en het is pikkedonker binnen dus voelen we ons ook niet helemaal op ons gemak. En zo hebben we dus met zijn 6en ook ons avondeten moeten eten, in het pikkedonker met wat kaarsjes op tafel. Het was gelukkig wel heel gezellig met de kaarsjes op tafel en met zijn 6en eten. Hierna is de stroom eindelijk weer aangesprongen en hebben we dus lekker kunnen douchen. Na het douchen hebben we met zijn 6en thee gedronken en het kaartspelletje Uno gespeeld, dat was echt enorm leuk en gezellig. Brian, Mariëlle en Eric kende het spelletje niet en daar hebben we dus erg om kunnen lachen als ze bijvoorbeeld een verkeerde kaart oplegden. We zijn voor ons doen redelijk laat gaan slapen, maar we opnieuw weer heel enthousiast voor een nieuwe dag schilderen.

Dinsdag zijn we met zijn alle gaan ontbijten, en vervolgens zijn we weer heerlijk verder gaan schilderen. Ik heb de Winnie de Pooh en de ballonnen geschilderd in de 3e kamer. Eric heeft in de 2e groep de regenboog getekend en voor een deel geschilderd, Brian heeft nog wat leuke details aan de jungle kamer toegevoegd en hier en daar bij ons geholpen. Mariëlle en Kiki zijn begonnen met de (spiegel)bloemen in de gang, en Kiki is daarna nog naar mij gekomen om de vlinders te doen en Demi was het fruit aan het schilderen. We hebben dus alle 6 een hele productieve ochtend gehad, en om 1 uur zijn Brian, Eric en Mariëlle weer met de Bogoma line richting Kisumu vertrokken. Omdat het werk nog niet af was, en wij niet alles even mooi kunnen schilderen komen Brian, Eric en Mariëlle zaterdag terug om het af te maken maar ondertussen gaan wij deze week natuurlijk zelf ook nog verder. Sister Mary Esther heeft aan de mannen gevraagd of ze voor haar de doping van Jezus Christus willen schilderen in de gang, dit vonden Kiki en ik helemaal niet mooi maar dat is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel in het leven van de mensen van Babyhome dus we begrijpen haar vraag ook wel. We hebben met zijn 3tjes nog even thuis uitgerust en geluncht nadat de andere 3 vertrokken waren, en daarna zijn we weer volop aan de slag gegaan. De kinderen waarvan we de kamers moesten schilderen konden daar natuurlijk niet slapen in verband met de verflucht. Daarom hebben de sisters bijvoorbeeld in de eetzaal de matrassen neergelegd zodat ze daar konden slapen, dit was eigenlijk echt heel sneu maar ook wel aandoenlijk om te zien. Gelukkig is het maar een tijdelijke slaapplaats! Om half 6 zijn we gestopt met het schilderen en we hebben vandaag echt veel af gekregen. Het enige wat nog gedaan moet worden is een deel van het fruit in de eetkamer, een deel van de (spiegel)bloemen, een deel van de regenboog en de hele eerste kamer maar dat gebeurt zaterdag. Bij thuiskomst waren we helemaal gesloopt maar er moest natuurlijk nog wel gekookt worden. Op dat soort momenten mis ik thuis wel hoor, daar staat het avondeten altijd al lekker klaar en kan ik zo aanschuiven uit school of stage maar hier moeten we het zelf allemaal doen. We hebben na het avondeten lekker gedoucht en ik heb daarna weer mijn serie verder gekeken, dat is altijd even lekker ontspannen. Na een drukke en vermoeiende dag zijn we gaan slapen en dat hadden we ook wel nodig.

Woensdag zijn Kiki en ik weer aan de slag gegaan in babyhome, het blijft leuk als we binnenkomen en onze eigen ‘kunstwerken’ dan op de muur zien. Het is ook al wel zo ver af dat de mannen zaterdag waarschijnlijk alleen maar de puntjes op de i hoeven te zetten zodat ze zich volledig op de eerste kamer kunnen richten. Tijdens het verven blijven er ook nog steeds sisters en kindjes die komen kijken hoe het er uit ziet en je ziet ze dan gewoon stralen en blij zijn met de schilderingen, dat geeft ons nog eens extra voeldoening voor wat we doen. Om 12 uur zijn we om lunchpauze gegaan en om 2 uur zijn we weer verder gegaan met het verven. Toen we om 5uur weer terug naar huis wilde gaan omdat het voor vandaag weer wel genoeg was spraken we sister Mary Esther nog even. En zij vertelde ons dat er zondag een lunch georganiseerd is en dat de jongens van de boysschool tegenover het compound dan komen lunchen met de kinderen en de sisters. Ze heeft ons hiervoor ook uitgenodigd en dat leek ons wel heel gezellig om met zijn allen te gaan lunchen. Zo is ons weekend tóch nog volgepland, dat vind ik wel fijn omdat ik anders alleen maar aan thuis ga denken en dan wordt mijn verlangen steeds maar groter. Nu kunnen we zondag gewoon lekker genieten van de lunch en gezellig met de jongens, de kindjes en de sisters kletsen. Eenmaal thuis hebben we eten gekookt en zijn we daarna op bed gaan uitrusten. Het duurde niet lang voordat we ook daadwerkelijk gingen slapen want we waren alle 3 super moe.

Donderdag zijn Kiki en ik opnieuw weer lekker begonnen met verven. We doen dit eigenlijk iedere keer met muziek in en dat is echt heel rustgevend, ik ga dan over heel deze 3 maanden nadenken en hoe gaaf het wel niet is wat ik meemaak. We zijn thuis gaan pauzeren om 12 uur en Kiki en ik zijn al meteen gaan eten omdat we zulke honger hadden. Demi schoof later aan en ik ben van vermoeidheid aan de eettafel in slaap gevallen. Daarna heb ik even mijn was opgehangen en ben ik in bed verder gaan slapen want ik kon echt niet wakker blijven. Na de pauze hebben Kiki en ik het voor elkaar gekregen om alles af te schilderen. Dus morgen hebben we lekker een dagje vrij. Dan kunnen we zaterdag alle puntjes op de i zetten en de mannen kunnen zich dan volledig focussen op de eerste kamer. Ik ben thuis heerlijk onder de douche gesprongen en dat werkte heel ontspannend. We hebben pizza’s gemaakt en vandaag smaakte het veel lekkerder en minder zuur dan vorige week. We hebben de rest van de avond lekker niks gedaan, we zijn daarom ook vroeg op bed gaan liggen en gaan slapen.

Vrijdag hebben we heerlijk uitgeslapen en op het moment dat we wilde gaan eten stond onze hele keuken vol met mieren en een paar kakkerlakken, ik heb er echt nog nooit zoveel gezien. We wisten natuurlijk niet zo goed wat we moesten doen en we vonden het heel vies om zelf schoon te maken. Dus toen zijn Kiki en ik over het compound gaan zoeken naar de schoonmaakster die we al vaker hebben gehaald voor zulke situaties. Ze heeft ons huisje schoongemaakt en nu hoopte we dus maar dat er op zijn minst geen kakkerlakken meer binnen kwamen. Want die zijn echt zo vreselijk vies! We hebben de hele middag lekker iets voor ons zelf gedaan, een lekkere relaxte vrije dag. Al avondeten hebben we iets gegeten wat ik nog nooit op had maar het leek me wel erg lekker. Gevulde paprika! Het smaakte echt verrukkelijk, ik heb gelijk naar mama geappt dat ik het thuis ook wil eten. Ik heb na het eten gezellig met wat vriendinnen gebeld, het was echt super fijn om ze weer even te spreken ‘in het echt’. We zijn best laat gaan slapen omdat we echt niet zo moe waren, maar we moesten er de volgende dag wel gewoon op tijd uit..

Zaterdag ging onze wekker weer vroeg omdat we zouden gaan schilderen vandaag. We werden wakker en op dat moment zagen we dat Mariëlle ons een paar keer gebeld en geappt had, het leek nogal dringend. We hebben haar dus meteen terug gebeld en toen vertelde ze dat Brian en Eric last moment af hadden gezegd omdat ze opeens al plannen hadden staan. Super vervelend! Mariëlle vond het ook heel irritant en heeft nu dus met de mannen afgesproken dat ze maandag komen dus hopelijk dat dat wel echt door gaat. We hadden ons gewoon erg verheugd op de laatste 3 dagen stage en nu gaan we dan opeens weer verven, maar ja het is niet anders. Het voordeel hieraan is dat we dus nog wel lekker in bed konden blijven liggen. Het was echt heel warm vandaag en we wisten eigenlijk niet zo goed wat te doen, het was zelfs te warm om te zonnen buiten maar binnen was het ook niet uit te houden. We waren blij dat het wat koeler werd aan het einde van de middag. We hebben een lekker broodje kipburger gegeten en de dag gezellig afgesloten met veel muziek en lekker dansen. Ik kon niet zo goed in slaap komen omdat ik weer erge pijn aan mijn maag had, ik hoopte dat het weer snel over zou gaan.

Zondag ben ik na een lekker lange maar wel onrustige nacht wakker geworden en zijn we gaan ontbijten. Ik voelde me nog steeds niet helemaal lekker dus ik heb mijn eerste pijnstiller ingenomen die ik van Dr. Aliboy had gekregen, en dat hielp gelukkig wel. We zijn naar Babyhome gegaan en de jongens van de boysschool zouden daar ook om 1 uur zijn maar om 2 uur waren ze er nog niet en zijn wij dus thuis verder gaan wachten. Om 3 uur konden we eindelijk gaat eten, we waren heel blij dat wij met alle medewerkers van Babyhome en de boys school mochten eten in plaats van bij alle 149 studenten. Wij als blanke meiden krijgen natuurlijk super veel aandacht van die jongens en dat is soms best vervelend en ongemakkelijk omdat je weet wat de meeste hun intenties zijn. Na de lunch zijn we naar buiten gegaan waar iedereen zat en toen hebben we daar gedanst en gezongen, dat was echt heel leuk. De jongens wilde ook allemaal met ons op de foto en daar moesten wij natuurlijk erg om lachen. Om half 6 was het afgelopen en nadat we sister Mary Esther hebben bedankt zijn we snel naar huis gegaan omdat er heel slecht weer op komst was. We hebben een rustige avond gehad en zijn op tijd gaan slapen omdat we morgen Babyhome af gaan schilderen.

Het was een hele leuke week met super intensieve en volle dagen. Aankomende week is al weer onze laatste week hier in Kenia, het is echt super snel gegaan allemaal. Ik kijk enorm uit naar de laatste week waarin ik natuurlijk optimaal ga proberen te genieten!


  • 17 November 2019 - 18:24

    Jolanda Verkaart:

    Super leuk om te lezen dat jullie het zo mooi aan het maken zijn en op de foto’s is het helemaal goed te zien ziet er echt super uit wat zullen ze blij zijn daar dat jullie dit allemaal voor ze doen ze zullen jullie daar ook zomaar niet vergeten en dankbaar voor zijn en nu kan het aftellen echt beginnen je zit al onder de 10 nog 9 nachtjes slapen 8 in Kenia nog en 1 in het vliegtuig als ik het goed heb en dan weer lekker in je eigen bed in de Acacialaan in steenbergen geniet nog van de allerlaatste week daar groetjes

  • 17 November 2019 - 20:05

    Corry Van Loon :

    Leuke foto,s van het opknappen wat jullie gedaan hebben nu je laatste week en dan zit het er weerop en ben je weer een hele ervaring rijker nog een leuke laatste week en groetjes van ons



    Tom en corry

  • 18 November 2019 - 09:45

    Nikita:

    Echt zo leuk dat jullie babyhome zo mooi aan het opknappen zijn! Hopelijk is vandaag alles helemaal af en krijgen we zondag het eindresultaat te zien! A
    lweer je laatste week wat is het eigenlijk snel gegaan! Hopelijk kan je nog lekker genieten daar en een beetje bij bruinen! Want ook dat relaxen heb je dubbel verdiend!
    Heel veel plezier nog en tot snel! <3

  • 18 November 2019 - 15:11

    Elly:

    Hoi Gwyneth,
    Wat een goed idee om Babyhome op te vrolijken met die mooie muurschilderingen. De ruimtes worden er heel wat leuker en frisser op.
    Mieren, kakkerlakken en andere beestjes horen echt bij de tropen. Als je geen eten (of zelfs kruimels) laat liggen en alles goed schoonhoudt kun je ze wel redelijk weghouden. Maar afdoende is het nooit helemaal. Weet je trouwens dat kakkerlakken heel eiwitrijk zijn? Als ze gegeten zouden worden (wat sommige volkeren doen), zou het voedselprobleem voor een groot deel uit de wereld zijn! Maar eerlijk is eerlijk, ik moet er niet aan denken om ze te eten.
    Ik vind het heel vervelend voor je dat je toch alsmaar weer last van je maag hebt. Ik hoop dat je laatste week hierdoor niet verpest wordt. Geniet er nog even van en dan hup naar je veilige thuis. Liefs.

  • 18 November 2019 - 18:48

    Nanny:

    Hey Gwyneth, wat een mooie verhalen schrijf jij. En wat voor een avontuur maak jij daarmee in Kenia. Heel tof dat je babyhome aan het opknappen bent ,met van die mooie muurschilderingen. Dankbaar werk zo te zien. Nog de laatste week er lekker van genieten, met alles wat je hebt meegemaakt en ondervonden,dat pakken ze niet van je af.weer een ervaring rijker en wat een verschil met Nederland of daar in Kenia. Toppie hoor meis.

  • 20 November 2019 - 18:48

    Jean-Paul:

    Wat is dit een grandioos mooie week geweest. Weer eentje met regelmatig tranen, maar deze keer absoluut 100% van geluk. Wat zien we je genieten en stralen, met de dag meer naarmate het eindresultaat beter zichtbaar wordt. Wat hebben jullie met weinig ongekend veel kunnen doen. Natuurlijk mede dankzij alle donateurs en overige hulp die jullie daarbij hebben ontvangen. Het mooie van deze doneeractie is dat er geen eurocent verloren is gegaan. Suc6 met de puntjes op de bekende ï te zetten. De laatste week komt er aan, ik vind je stage steeds leuker worden...........
    Probeer alles in de laatste week extra mooi te beleven zodat je het op een zeer positieve manier af kunt sluiten!

    Alle liefs uit de Acacialaan XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gwyneth

Jambo! Ik zal me even voorstellen! Mijn naam is Gwyneth de Groot, ik ben 18 jaar oud en doe de opleiding onderwijsassistent niveau 4 op het Kellebeek college in Roosendaal. Ik woon samen met mijn ouders in een stadje in Noord-Brabant genaamd Steenbergen. Mijn 4 jaar oudere zus woont sinds begin dit jaar samen met haar vriend. Een buitenlandse stage heeft mij altijd al erg geïnteresseerd, en vooral in een land als Kenia! Op deze blog ga ik reisverslagen plaatsen over wat ik allemaal meemaak in de 3 maanden dat ik in Kenia ben. Dus ben jij benieuwd naar deze reisverslagen? Volg me dan! Groetjes Gwyneth

Actief sinds 15 Mei 2019
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 3903

Voorgaande reizen:

01 September 2019 - 01 December 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: